Zgaga w ciąży - 4 sposoby jak uniknąć uczucia zgagi + przykładowe menu

Zgaga - inaczej refluks żołądkowo-przełykowy, to obok mdłości jedna z najczęściej występujących dolegliwości towarzyszących ciąży. Uczucie nieprzyjemnego palenia w przełyku, które pojawia się po posiłku w ciąży jest powodowane przez hormony, które powodują rozluźnienie mięśni gładkich w całym ciele, a przez to utrudniają przesuwanie się jedzenia wzdłuż układu pokarmowego. Zgaga w ciąży pojawia się zazwyczaj dopiero w drugim trymestrze, choć może też występować przez cały okres trwania ciąży. Mimo, że jest to dolegliwość stosunkowo niegroźna, są sposoby, żeby ograniczyć ryzyko wystąpienia jej nieprzyjemnych objawów. 


 

Sposoby na zgagę w ciąży

Zasada 1 - Jedz mniej, a częściej

Aby uniknąć nieprzyjemnego palenia w żołądku, należy równomiernie rozłożyć posiłki w trakcie dnia. Mniejsze porcje łatwiej jest strawić i nie powodują one uczucia przepełnienia. W czasie ciąży należy dbać o rozsądny przyrost wagi - nadwaga może powodować większy nacisk na przewód pokarmowy, a przez to nasilać uczucie zgagi.
 

Zasada 2 - Unikaj produktów wyzwalających zgagę

Nie istnieje uniwersalna lista produktów, które powodują tę nieprzyjemną dolegliwość, dlatego każda przyszła mama powinna indywidualnie przyjrzeć się reakcjom swojego ciała. Wśród częstych winowajców zgagi pojawiają się produkty kwaśne jak owoce cytrusowe i pomidory, pokarmy smażone i tłuste, ostre przyprawy, czekolada, kawa i napoje gazowane.
 

Zasada 3 - Zwróć uwagę na płyny

Pokarmy płynne są trawione szybciej i nie wymagają takiej ilości kwasu żołądkowego jak pokarmy stałe. Dlatego też spożywanie zup, koktajli czy jogurtów to dobry pomysł w diecie ciężarnej. Z drugiej strony należy też pamiętać, że picie dużych ilości płynów do posiłku może nasilać zgagę. Jeśli chce nam się pić w czasie jedzenia, warto spożywać płyn bardzo małymi łykami.
 

Zasada 4 - Śpij mądrze

Aby uniknąć nocnej zgagi, warto zrezygnować z jedzenia na trzy godziny przed położeniem się do łóżka. Ważna jest także pozycja, w jakiej śpimy. Najlepsze ułożenie ciała to to na lewym boku, z głową znajdującą się nieco powyżej.



Dieta redukująca ryzyko zgagi w ciąży - przykładowy plan posiłków

  • Owsianka z jabłkiem na chudym mleku
  • Mały jogurt naturalny z owocami
  • Zupa warzywna
  • Pierś z kurczaka z gniecionymi słodkimi ziemniakami, gotowane buraczki
  • Kanapka z masłem orzechowym i dżemem owocowym
  • Garść pełnoziarnistych krakersów i serek wiejski z owocami
 

WASZE OPINIE

Ostatnio dodane