Oto 10 rzeczy do zrobienia w pierwszym trymestrze ciąży

Gratulacje! Jeśli to czytasz, prawdopodobnie oczekujesz dziecka (lub masz w planach bycie w ciąży). Czujesz pełnię szczęścia, niepokój, podekscytowanie? Wszystko naraz? To zupełnie normalne. Niezależnie czy Twoja ciąża była absolutnie zaplanowała czy przyszła z zaskoczenia, poznaj naszą listę 10 rzeczy, o których powinnaś pomyśleć w pierwszym trymestrze.


Umów się na wizytę lekarską. Na pierwsze spotkanie z ginekologiem w ciąży nie musisz biec od razu, kiedy na teście zobaczysz dwie kreski. Najlepiej jeśli pojawisz się w gabinecie między 7 a 8 tygodniem. Zanim wybierzesz lekarza prowadzącego ciążę, przeanalizuj opinie na jego temat i weź pod uwagę swoją wygodę.

Pobierz na telefon aplikację dla ciężarnych. Obecnie dostępnych jest wiele aplikacji, z których mogą korzystać przyszłe mamy. Dzięki nim można sprawdzić w jakim tygodniu ciąży aktualnie jesteśmy, jak w tym czasie przebiega rozwój dziecka i zapoznać się z innymi ciekawymi informacjami.

Zdecyduj kogo i jak poinformujesz o ciąży. Wiele osób czeka z ogłoszeniem wieści o stanie błogosławionym do 12 tygodnia ciąży. To dobre podejście, ale nie ma również nic złego w podzieleniu się swoją radością wcześniej. Zwróć uwagę, że różne grupy osób możesz poinformować w różnym czasie - bliskich, znajomych w mediach społecznościowych czy pracodawcę.

Zacznij przyjmować witaminy. Witaminy prenatalne są dobre dla Ciebie i dziecka. Najlepiej wybierz takie, które wystarczy przyjmować raz dziennie. Zapytaj farmaceutę o polecany produkt, z największą ilością substancji odżywczych. Twoje witaminy prenatalne koniecznie powinny zawierać kwas foliowy i DHA.

Przyjrzyj się swojej diecie. Ciążowe zachcianki są w porządku, jednak już od pierwszego  trymestru warto zadbać o to, co jemy. Kiedy tylko dowiesz się o ciąży zapoznaj się z listą produktów zakazanych. Zwróć też uwagę, by Twoja dieta zawierała jak najwięcej warzyw i owoców, tłustych ryb, kasz i produktów pełnoziarnistych.

Zacznij pić więcej wody. Picie wody to podstawa. W ciąży nie można sobie pozwolić na odwodnienie organizmu. Najlepiej jeśli każdego dnia wypijesz nawet 8 szklanek płynów (woda, świeże soki owocowe i warzywne, herbaty owocowe). Jeśli Twój organizm będzie potrzebować więcej, sam o tym powie.

Zwolnij. W pierwszym trymestrze ciąży organizm wykonuje bardzo dużą pracę. Często początkowe tygodnie stanu błogosławionego wiążą się z wymiotami, nudnościami czy uczuciem wyczerpania. Najlepiej będzie jeśli ograniczysz swoją aktywność do niezbędnego minimum i poświęcisz więcej niż zwykle czasu na sen i odpoczynek.

Zrób sobie zdjęcie “przed”. Twoje ciało zaczyna się zmieniać już od pierwszych tygodni ciąży. Zrób sobie zdjęcie na początku ciąży, żeby móc zobaczyć jakie zmiany będą w nim zachodzić. Być może nabierzesz ochoty na mały projekt fotograficzny. Jedno jest pewne - na pewno kiedy z sentymentem wrócisz do tych fotografii.

Zacznij czytać. Zdobywanie wiedzy z wiarygodnych źródeł (niekoniecznie forów internetowych) z pewnością pomoże opanować niepokój czy stres związany z nową sytuacją. Nie musisz od razu zapoznawać się z informacjami na temat porodu. Dawkuj sobie wiedzę i powoli wchodź w świat ciąży i życia z dzieckiem.

Zachowaj spokój. Wiadomo - łatwiej powiedzieć, niż zrobić, ale zrób, co możesz Denerwowanie się na pewno nikomu nie jest dla nikogo dobre. Bycie w ciąży dostarcza wielu powodów do stresu, jednak znalezienie własnego sposobu na relaks i zadbanie o siebie jest kluczem do dobrej kondycji psychicznej i fizycznej.

WASZE OPINIE

Ostatnio dodane