10 kamieni milowych w rozwoju niemowlaka

Pierwszy rok życia dziecka jest dla rodziców niezwykłym czasem obserwacji tego, jak maluch rośnie i rozwija się. Tak zwane "kamienie milowe" to kolejne umiejętności, które nabywa w tym najbardziej dynamicznym roku swojego rozwoju. Sprawdźmy kiedy w przybliżeniu dziecko osiąga swoje kamienie milowe i dlaczego zdobywanie pewnych umiejętności należy wspierać, a na inne po prostu cierpliwie poczekać.
 

  1. Interakcja z otoczeniem

Pierwsze reakcje na najbliższe otoczenie dziecka możemy zauważyć już w 1 miesiącu życia. Maluch kieruje oczy w stronę twarzy mówiącego rodzica, przygląda się mamie podczas karmienia, odwraca buzię w kierunku źródła światła. Choć noworodek będzie potrzebował jeszcze sporo czasu, by dobrze poznać swoje nowe otoczenie, już teraz zaczyna się budować jego więź z najbliższymi.
 

  1. Pierwsze dźwięki (głużenie)

Głużenie to pierwsza faza rozwoju mowy u niemowlęcia. Pojawia się zwykle między 1 a 3 miesiącem życia. Dziecko wydobywa z siebie zróżnicowane, przypadkowe dźwięki, zwłaszcza tylnojęzykowe i gardłowe - agu, gli, kli, tli, ebw, bwe. Głużenie około 6 miesiąca życia ustępuje miejsca gaworzeniu.
 

  1. Unoszenie głowy i tułowia

Od pierwszych tygodni życia dziecka należy układać je na brzuchu, dając mu okazję do treningu różnych partii mięśni. Około 3-4 miesiąca są one na tyle silne, by umożliwić samodzielnie podnoszenie główki i klatki piersiowej. Na początku dziecko opiera się na całych przedramionach, by w 6 miesiącu potrzebować do tego już samych dłoni.
 

  1. Umiejętność chwytania

Od 3 miesiąca życia noworodek jest w stanie utrzymać w rączce włożony do niej przedmiot. Samodzielny i celowy chwyt pojawia się w okolicach pierwszego półrocza. Wraz z nauką chwytania przychodzi pora na pierwsze próby zabawy i manipulowania przedmiotami oraz przekładania ich z rączki do rączki.
 

  1. Obroty ciała

Nauka obracania się z brzuszka na plecy i odwrotnie jest dla dziecka pierwszą możliwością samodzielnej zmiany położenia ciała. To pierwszy element w drodze do siedzenia, raczkowania,a wreszcie chodzenia. Wiele niemowląt zdobywa umiejętność obracania dopiero w okolicach 6, a nawet 7 miesiąca życia.
 

  1. Gaworzenie

W okolicach początku drugiego półrocza życia dziecka z małej budzi zaczynają dobiegać powtarzane sylaby ma - ma - ma, ta - ta - ta, la - la. To kolejny etap rozwoju mowy, czyli gaworzenie. Sylaby wypowiadane przez dziecko nie mają jeszcze konkretnego znaczenia. Dzięki takiej artykulacji dziecko z czasem przekonuje się, że odpowiednie ułożenie narządów mowy pozwala mu wydobywać inne dźwięki.
 

  1. Raczkowanie

Raczkowanie to jeden z najważniejszych kamieni milowych w rozwoju niemowlęcia. Rozpoczyna się po fazie pełzania, w okolicach 8 - 11 miesiąca życia. Jest to bardzo ważny etap przed późniejszą nauką chodzenia, dlatego warto pomóc dziecku podczas pierwszych prób. Naprzemienne ruchy kończyn korzystnie wpływają na komunikację między pólkulami mózgu, która ma znaczenie dla koordynacji ruchowej oraz prawidłowego rozwoju wzroku i słuchu.
 

  1. Siadanie

Siadanie to kolejna przełomowa umiejętność w rozwoju dziecka. Niektóre niemowlęta zdobędą ją w 7 miesiącu, inne nawet w 9. Należy zauważyć, że siedzenie i samodzielne siadanie to dwie różne rzeczy. Większość niemowląt opanowuje to drugie dopiero wtedy, gdy nauczy się utrzymywać pozycję na czworakach.
 

  1. Podciaganie do stania

Na drodze dziecka do samodzielnego chodzenia jest jeszcze jeden przystanek - podciąganie się do stania przy wsparciu rąk rodzica lub przy meblach. Stanie także jest umiejętnością, do której możemy zachęcać dziecko - np. kładać w zasięgu wzroku zabawkę, po którą będzie mogło sięgnąć, stojąc na własnych nóżkach. Z dnia na dzień dziecko będzie stało coraz częściej i dłużej, będzie też w tej pozycji wykonywać pierwsze próby dreptania.
 

  1. Chodzenie

Zdolność samodzielnego chodzenia dzieci zyskują zwykle między 12 a 18 miesiącem życia. Pierwsze chwiejne kroczki w ramiona mamy i taty to chyba najbardziej wyczekiwany kamień milowy w życiu dziecka. Nabywania umiejętności chodzenia nie powinno przyspieszać prowadzeniem dziecka za rączki lub sadzaniem go w chodziku. Kiedy organizm dziecka będzie na nie gotowy, nic nie powstrzyma malucha przed postawieniem pierwszych samodzielnych kroków.